Jaki jest sens uczyć się sztuki wystąpień publicznych?

Zwiększenie skuteczności działania, wzrost dochodów i pozyskanie zupełnie nowej jakości w relacjach. Czy da się to zrobić za pomocą jednej rzeczy? Oczywiście, że tak! Tą rzeczą, na którą składa się szereg pomniejszych działań, jest sztuka #wystąpień publicznych.

 

 

Dzięki scenie zmieniamy perspektywę

Najważniejsza rzecz, z jakiej należy sobie zdać sprawę to fakt, że gwiazdą wystąpienia publicznego nie jest mówca, lecz jego publiczność. To ona poświęca swój czas, swoją uwagę i obdarza swoim zaufaniem osobę, która wychodzi na scenę i chce coś powiedzieć. Logicznym zatem wydaje się wniosek, że aktywne słuchanie winno być najważniejszą umiejętnością, jaką musi opanować prelegent. Wpłynie ona nie tylko na wizerunek, ale również przełoży się na pogłębianie już istniejących w jego życiu relacji – wszak kto z nas nie lubi być naprawdę słuchanym?


Istnieje wiele opracowań badających zagadnienia związane ze skuteczną komunikacją. Protoplastą tych badań był profesor Albert Mehrabian, który jest autorem słynnej zasady 7 – 38 – 55. Mimo że w Internecie nie brakuje krytyków eksperymentów Mehrabiana, którzy całkiem słusznie zwracają uwagę na pewne luki w jego rozumowaniu, można na jej podstawie postawić tezę, że komunikat niewerbalny jest silniejszy od komunikatu werbalnego. Prawdziwość tego stwierdzenia możemy znaleźć niemal na każdym kroku działalności biznesowej – ostatecznie to nie piękne deklaracje i krasomówcze obietnice handlowców, lecz efekt finalny i czyny determinują ostateczną opinię klienta na temat firmy. Im bardziej rzetelnie wykonamy daną usługę i pokażemy swój profesjonalizm, tym lepiej będziemy postrzegani w oczach naszego klienta.

Lepsze słuchanie pozwala na lepszą komunikację z klientem, a co za tym idzie łatwiej, jest dopasować produkt, który będzie odpowiadał jego pierwotnym oczekiwaniom. Okazanie zainteresowania tym, co ma on do powiedzenia, zwiększa również szansę na to, że będzie on polecał nasze usługi wśród swoich partnerów biznesowych. A przecież każda otrzymana rekomendacja jest szansą na kolejny biznes. Prawdopodobieństwo tego, że kontakt z potencjalnym klientem, który już co nieco o nas słyszał (w dodatku od swego dobrego znajomego) i zdecyduje się na nasze usługi, jest znacznie większa niż w przypadku pozyskiwania kontaktów z tzw. zimnego rynku. Warto również zauważyć, że otrzymana rekomendacja na skutek aktywnego słuchania i lepszej jakości usługi nie kosztuje nas nic ponad to, co i tak musimy zapłacić w związku z realizacją zlecenia.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.